صهبای ولایت

صهبای ولایت

سلام بر سید خوبان،امام عاشقان سید علی روحی فداه

پیام های کوتاه
آخرین نظرات

۱۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۲ ثبت شده است

قطاری سمت خدا میرفت،همه مردم سوار شدند،وقتی به بهشت رسید همه پیاده شدند،یادشان رفت مقصد خدا بود نه بهشت

۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۹ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۰۰
وحید اسعدی

به گزارش جهان به نقل از مهر، بر اساس این نظرسنجی ها که توسط یک نهاد معتبر رسانه ای فرهنگی، یک نهاد معتبر نظارتی و یک نهاد معتبر فرهنگی در مراکز استان های سراسر کشور انجام شده است. محمدباقر قالیباف همچنان پیشتاز است و با توجه به کناره گیری عارف و حداد عادل رقابت بین محسن رضایی، حسن روحانی و سعید جلیلی بری راه یابی به دور دوم به صورت فشرده و تنگاتنگ وجود دارد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۲ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۵۵
وحید اسعدی
*باعقل،درایت و پشت کارعمل کنند
*به مسأله اصلی کشورکه اقتصادست بخوبی بپردازند
*ازظرفیت قانون اساسی استفاده کنند
*حاشیه سازی نکنند و به دشمنان امتیاز ندهند..
"رهبر انقلاب"

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۱ خرداد ۹۲ ، ۰۹:۲۰
وحید اسعدی

به مناسبت ایام رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی(ره) و تعیین حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان ولی فقیه زمان، مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ در زمینه مسائل ولایت فقیه - که به کوشش امام راحل از مرحله نظر به مرحله اجرا و عمل تبدیل شد - را تقدیم مخاطبان گرامی می‌کنیم.

یکی از سؤالات در این‌باره این است که «آیا ولایت فقیه، مطلقه است؟ و ولایت مطلقه فقیه یعنی چه؟»

مرکز مطالعات و پاسخ‌گویی به شبهات حوزه علمیه قم، در یادداشتی این مسأله را بررسی کرده است.

 

برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید مفهوم و اصطلاح ولایت مطلقه فقیه را تبیین کنیم سپس پاسخ دهیم که طبق این اصطلاح ولایت فقیه، مطلق است یا نه.

ولایت مطلقه فقیه یعنی ولایت فقیه اطلاق دارد و مقید نیست اما غیر مقید از چه چیزی؟

با توجه به اینکه ما مطلق بودن ولایت فقیه را از چه حیث بدانیم جواب این پرسش تفاوت پیدا می‌‌کند.

تلقی‌های مختلف از «ولایت مطلقه فقیه»

1. «مطلقه بودن ولایت» به معنای اینکه ولی فقیه همه کاره مطلق است و مردم هیچ کاره و باید صد در صد مطیع باشند. به عبارت دیگر مطلقه بودن به معنای تمرکز قدرت و سپردن قدرت بی‌‌مهار به شخص واحد است.

2. به معنای تعمیم حوزه ولایت در تمامی عرصه‌‌های اجتماعی و شخصی افراد

3. «مطلقه بودن ولایت» به معنای شمولیت ولایت فقیه بر همه افراد جامعه

4. به معنای شمولیت موضوعات ولایت ولی فقیه در همه مواردی که موضوع یکی از احکام پنجگانه فقهی می‌‌باشد، یعنی همان احکام «واجب، حرام، مستحب، مکروه و مباح»

5. به معنای محدود نشدن ولی فقیه به حد قانون بشری و امکان عمل، فوق قانون بشری و امکان وضع قانون توسط فقیه است.

6. «ولایت مطلقه» به این معنا که پس از اینکه فقیه طبق ضوابط و اصول شرعیه حکمی را صادر کرد این حکم بر همگان لازم الاجراء است. یعنی اطلاق در نافذ بودن حکم ولی فقیه.

7. به معنای این است که ولی فقیه می‌‌تواند فوق احکام اولیه فقهی عمل کند و بنابر مصالح، احکام اولیه را ترک و بر طبق احکام ثانویه عمل کند. (1)

معنای مورد نظر علما و قانون اساسی از واژه «ولایت مطلقه فقیه»

با بررسی کلمات علما و فقها در می‌‌یابیم که منظور آن‌ها از ولایت مطلقه معنای نخست که ولی فقیه همه کاره مطلق باشد و هر طور دلش خواست حکم کند و حکومت کند و هیچ کس حق نداشته باشد اعتراض کند یا او را بر کنار کند، نیست.

بلکه «ولایت مطلقه فقیه» بدان اشاره دارد که فقیه هنگامی که در رأس حکومت قرار می‌گیرد هر آن‌چه از اختیارات و حقوقی که برای حکومت لازم است برای او وجود دارد که البته این اختیارات محدود به ضوابطی است که از طرف شرع بیان شده است و بدون ضابطه نیست و این در سایر حکومتها نیز وجود دارد، یعنی شخص حاکم امکان استفاده از تمامی اختیارات ضروری و لازم را برای ادارة حکومت را دارد و الا نباید ادارة کشور را به طور تمام و کمال از او انتظار داشت. (2)

«اطلاق» در ولایت مطلقه فقیه به معنای فقدان قید، مفهومی در مقابل «تقید» دارد و اطلاق ولایت فقیه در چند ناحیه است:

الف. در ناحیه کسانی که بر آن‌ها ولایت دارد (مولّی علیهم) در این ناحیه ولی فقیه بر یکایک افراد جامعه ‌اسلامی از مسلمان و غیرمسلمان، مجتهد و عامی، مقلدان خودش و... و بلکه بر خودش ولایت دارد و اگر حکمی کند و با توجه به موازین باشد باید همگان، حتی سایر فقها و بلکه خودش آن را رعایت و به آن عمل کنند. (3)

ب. اطلاق مکانی: بدان معنا که محدوده ولایت «فقیه» به هیچ حد و مرز جغرافیایی مقید نمی‌شود و هر کجا که بشریت زیست می‌‌کند دایره ولایت ولی فقیه گسترده است. (4)

ج. اطلاق موضوعی: بدان معنا که موضوعات ولایت ولی فقیه تا آن‌جا گسترده است که ولایت دین بر جامعه سایه افکند. ولایت او بر کلیه روابط و ساختارهای «سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی» جامعه جاری است و هیچ شأنی از شؤون اجتماعی جامعه نمی‌‌باشد که ولایت او در آن محدوده جاری نگردد چنین شکل و گستره‌ای از ولایت اجتناب ناپذیر است. (5)

دلایل مطلقه بودن ولایت فقیه از دیدگاه روایات

ادلة روائی «ولایت فقیه» فقیه را در زمان غیبت زمامدار جامعه اسلامی معرفی می‌کنند و این روایات مطلق هستند و فقیه را به صورت مطلق به عنوان حاکم معرفی می‌کند از این رو، آن‌چه برای رهبری و اداره جامعه لازم است و عقلای عالم آن را در زمره حق و اختیارات رهبران جامعه می‌دانند، برای فقیه در عصر غیبت ثابت است ـ این مطلب را به خصوص اطلاق دلیل‌های لفظی، و بالاخص توقیع شریف به ما می‌فهماند. (6)

در اینجا کلامی از رهبر کبیر انقلاب امام خمینی(ره) می‌آوریم: «اصل این است که فقیه دارای شرایط حاکمیت ـ در عصر غیبت ـ همان اختیارات وسیع معصوم را داشته باشد، مگر آن‌که دلیل خاصی داشته باشیم که فلان امر از اختصاصات معصوم است.» (7) «کلیه امور مربوط به حکومت و سیاست که برای پیامبر و ائمه ـ علیهم‌السّلام ـ مقرر شده، در مورد فقیه عادل نیز مقرر است و عقلاً نمی‌توان فرقی میان این دو قائل شد.» (8)

1. مقبوله عمر بن حنظله: امام صادق ـ علیه السّلام ـ در جواب سؤال از این‌که برای قضاوت به چه کسی مراجعه کنند می‌فرماید: «انظروا الی من کان منکم قدروی حدیثنا و نظر فی حلالنا و حرامنا و عرف احکامنا، فارضوا به حکما، فأنی جعلته علیکم حاکماً فاذا حکم بحکمنا فلم یقبل منه، فانّما بحکم الله قد استخف و علینا ردّ و الرادّ علینا الرادّ علی الله، و هو علی حد الشرک بالله»

می‌فرماید: «نگاه کنید به کسی که حرام و حلال ما را می‌شناسد و به حکم او رضا دهید پس من او را حاکم بر شما قرار دادم پس اگر حکم کرد به حکم ما و از او پذیرفته نشد حکم خدا سبک شمرده شده است و بر ما رد شده است و رد کننده ما رد کنندة خداست و در حد شرک به خداوند است»

شیخ انصاری «اعلی الله مقامه» می‌‌فرماید: این‌که در مقبوله «جعلته علیکم حاکما» بکار رفته می‌رساند که حدیث شریف به مطلق حکومت فقیه نظر دارد وگرنه اگر مقصود صرف قضاوت بود جای آن داشت که بفرمائید «حکماً» نه «حاکما» پس فقیه جامع‌الشرایط تمامی شؤون و مناصب حاکم را دارند همانطور که در توقیع شریف نیز به آن اشاره شده است.

2. توقیع شریف: «أما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها الی رواة حدیثنا، فأنهم حجتی علیکم و أنا حجة الله علیهم»

یعنی در رویدادهایی که اتفاق می‌افتد، به راویان حدیث ما مراجعه کنید. زیرا آن‌ها حجت من بر شمایند و من حجت خدا بر آنان هستم.

مرحوم شیخ انصاری(ره) با توجه به عبارت «انهم حجتی علیکم» نافذ بودن هرگونه حکم صادر شده از سوی فقیه را استفاده می‌کند و می‌فرماید: دلالت دارد بر وجوب عمل به همه آن‌چه فقهاء به آن حکم کنند و الزام کنند.

و همچنین می‌فرماید از تحلیلی که امام برای آن می‌آورد که چون از جانب ما حاکم و حجت است حکم او نافذ است استفاده می‌شود که حکم فقیه در همه امور نافذ است که قضاوت فقط یکی از آن‌ها می‌باشد.

پاورقی‌ها:

1. پیروزمند، علیرضا، نظام معقول، ص198و199،‌ انتشارات کیهان، چاپ1377.

2. مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام (ره) سال نشر73، امام خمینی، ولایت فقیه، ص64،65،56،57. آیت الله جوادی آملی، ولایت فقاهت و عدالت ص256و463 نشر اسراء، سال چاپ 78. ناشر وزارت فرهنگ و ارشاد سازمان چاپ و نشر، سال 1368. کتاب البیع امام خمینی، ج2، ص464. آیت الله مصباح نگاهی گذرا بر نظریه ولایت فقیه، ص105ـ120، ناشر مؤسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی(ره) چاپ دوم. آیت اله معرفت، ولایت فقیه، ص40ـ81، مؤسسه انتشاراتی التمهید چاپ دوم.

3. هادوی تهرانی، ولایت فقیه، ص129،‌کانون اندیشه جوان، ص79.

4. پیروزمند علیرضا، نظام معقول، ص203. سیدمنیرالدین هاشمی «جزوات ولایت فقیه» 2و7و9.

5. همان.

6. هادوی تهرانی، ولایت فقیه.

7. امام خمینی، ولایت فقیه، ص56و57.

8. امام خمینی، شؤون ولایت فقیه، ترجمه البیع، ص35.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۲۶
وحید اسعدی

http://graphic.ir/pictures/__2/___24/____20120531_1704522545.jpg



ای همـــدم یاران خــداجوی جماران

ای کعبه دل بیت تو در کـــوی جماران



  ای گرد عزایت به سر و روی جماران



                     با یاد تو چشم همگان سوی جماران


فشار جمعیت، حتی جوان‌ها را اذیت می‌کرد. از نظر امنیتی وضعیت سختی بود. راهی برای خروج امام از بهشت زهرا نبود. با آمبولانس رفتیم وسط جمعیت. به سختی توانستیم امام را سوار کنیم. در تمام مدت دستانش در دستم بود. نبضش کاملاً منظم بود و محکم. این یعنی سلامتی کامل و آرامش کامل‌تر...

و چند سال بعد...

فشار جمعیت حتی جوان‌ها را اذیت می‌کرد. از نظر امنیتی وضعیت سختی بود. راهی برای ورود امام به بهشت زهرا نبود. با هلیکوپتر رفتیم وسط جمعیت. به سختی توانستیم امام را سوار کنیم. دستانش در دست کسی نبود که نبضش را بگیرد، اما جایی نوشته بود: با دلی آرام و قلبی مطمئن...


۱ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۴ خرداد ۹۲ ، ۰۶:۴۷
وحید اسعدی

http://media.farsnews.com/media/Uploaded/Files/Images/1392/03/12/13920312000054_PhotoL.jpg


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۵۶
وحید اسعدی

در صورت انصراف هریک از کاندیداها سبد رای وی چگونه میان سایر کاندیداها تقسیم خواهد شد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۲ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۴
وحید اسعدی
...کسانی که متحیر و مرددند، ملاحظه کنند: کدامیک، با ولایت علی(ع) موافق یا موافق تر است؛ و کدام، اعتقادا و عملا انتظار مهدی(ع) را دارد...
کدام،تغییری در امور دینی، داده یا نمیدهد
کدام،معتدل در فکر است
کدام،ملکه تقوی و صدق و ایمان دارد، یا قوی تر است
کدام، در صفات، شبیه به کفر یا نفاق و کدام، دورتر است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۰ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۵۳
وحید اسعدی

حضرت آیت الله خامنه ای توصیه ای به داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری داشتند و گفتند: آقایان داوطلبی که در صدا و سیما برنامه دارند، وظایف سنگینی بر عهده دارند و باید مراقب باشند که خدایی نکرده برای جلب توجه مردم، هر حرف خلاف واقعی را بر دهان نیاورند.

ایشان تأکید کردند: سخنان کاندیداها باید واقعی، صمیمی، متکی بر اطلاعات درست و صادقانه باشد.

رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری باید فقط واقعیت را به مردم بگویند، هم واقعیت اوضاع کشور و هم واقعیت در مورد خودشان.

حضرت آیت الله خامنه ای افزودند: اگر صادقانه عمل شود قطعاً خداوند کمک خواهد کرد و این کمک الهی نیز گاهی با دست یافتن به توفیق خدمت و مسئولیت است و گاهی هم با توفیق نیافتن برای خدمت در این مسئولیت است.

ایشان تأکید کردند: کاندیداها نباید برای جلب رأی مردم، به تخریب نامزدهای دیگر و همچنین تخریب واقعیات جامعه، اقدام کنند.

رهبر انقلاب اسلامی بار دیگر به موضوع انتساب نظر رهبری در انتخابات به برخی افراد اشاره کردند و گفتند: این حرفها همیشه بوده و واقعیت هم ندارد زیرا کسی نمی داند که رهبری به چه فردی رأی خواهد داد.

حضرت آیت الله خامنه ای خاطرنشان کردند: رهبری نیز همانند بقیه مردم یک رأی بیشتر ندارد.

ایشان با اشاره به تبلیغات رسانه های بیگانه درخصوص رأی و نظر رهبری در انتخابات تأکید کردند: دشمنان براساس اهداف شناخته شده آنها، این تبلیغات را در دستور کار خود قرار داده اند اما نظام اسلامی بدون توجه به این تبلیغات، و بر اساس هدف، راه و تدابیر مشخص، کار خود را انجام خواهد داد.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ خرداد ۹۲ ، ۱۵:۲۱
وحید اسعدی
یکی از عوامل حضور قلب این است که در تمام بیست و چهار ساعت، باید حواس خود را کنترل کنیم؛ زیرا برای تحصیل حضور قلب، باید مقدماتی را فراهم کرد! باید در طول روز، گوش، چشم و هم چنین سایر اعضا و جوارح خود را کنترل کنیم!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۷ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۲۵
وحید اسعدی
اصلاح نماز، مستلزم اصلاح ظاهر و باطن و دوری از منکرات ظاهریه و باطنیه است. و از راههای اصلاح نماز، توسل جدی در حال شروع به نماز به حضرت ولی عصر(عج) است.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۶ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۱۶
وحید اسعدی
واقعا عقل و شعور درایت و زیرکی در امور دنیوی و دینی، رضایت بخش و مرضی خدا است و همین چیز فهمی ها، انسان را از مهالک دنیا و عذاب آخرت نجات می دهد!
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۶
وحید اسعدی

 

متن پیش رو بخش هایی از بیانان حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره شخصیت حضرت علی (ع) است که در ادامه می آید:
امیرالمؤمنین(ع) از چهره ‏هاى جذّاب تاریخ است. انسان شاید کمتر شخصیت تاریخى را بتواند پیدا کند که به قدر امیرالمؤمنین(ع) در میان همه آحاد بشر- نه فقط ملت اسلام- دلباخته داشته باشد. چه بسیار غیر مسلمانانى که اسلام و حتّى پیامبر اسلام را قبول ندارند؛ اما به على علیه ‏السّلام عشق مى‏ ورزند؛ به او احترام مى‏ کنند و او را ستایش مى ‏کنند.


۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۳ خرداد ۹۲ ، ۱۰:۲۹
وحید اسعدی

... و این سان دوباره برگشتیم و تحقق یافت آنچه عهد و پیمان بستیم .     

 اشک از دیدگان همه جاری است، غم درچهره‌ها موج می‌زند، دیگر مردم مجبور بودند شهر را ترک کنند، کودکان بهانه پدر را می‌گیرند و مادران قرآن به دست به دنبال بدرقه فرزندان غیورشان شهر را ترک می‌کنند.

ماندن جایز نیست و این تنها باری است که مجبور به عقب نشینی بودیم و آن هم به خاطر این که ناموسمان به خطر نیافتد.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۳۱
وحید اسعدی

چه روز باشکوهی است سوم خرداد، روزها و شب‌های منتهی به آن، سراسر خاطره و نیایش است و چه باشکوه که نخل‌ها همچنان ایستاده‌اند. نخل‌ها هنوز ایستاده‌اند تا مقاومت را به رخ تاریخ بکشند، کارون همچنان جریان دارد تا رفتن و پیوستن را متجلی سازد.
نخل‌ها هنوز ایستاده‌اند تا ما بدانیم مردان و زنان این سرزمین چگونه از خود عبور کردند...
نخل‌ها بیدارند و از راز و رمز شب، سنگر و سکوت و ستاره می‌گویند، نخل‌ها ایستاده‌اند، خدایا ! فردا چه خواهد شد...

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۰۲ خرداد ۹۲ ، ۱۴:۳۰
وحید اسعدی